تجهیزات آبیاری قطره ای گلخانه

تجهیزات آبیاری قطره ای گلخانه ای به منظور مهیا کردن روشی جدید برای آبیاری به کار می روند. این تجهیزات یکی از جدید ترین روش های آبیاری برای کشاورزان و گلخانه دارها به حساب می آید. تجهیزات آبیاری قطره ای گلخانه ای به این شیوه عمل می کنند که طی آبیاری قطره ای زمین، آب را بصورت قطره قطره در حالتی که آهسته تر و یا باشتاب تر به خاک بنشینند، محصول را آبیاری می کنند.

فهرست مطالب

تجهیزات آبیاری قطره ای گلخانه

تجهیزات آبیاری گلخانه شامل لوازم و تجهیزاتی است که در یک سیستم پیوسته و یکپارچه کار می کنند.

  • انواع لوله های آبیاری با دریپرهای خطی
  • نوارهای آبیاری دریپردار
  • انواع فیلترهای تسویه
  • مخازن پلی اتیلنی برای کود و آب
  • دستگاه تزریق هیدروپونیک
    امروزه باتوجه به کمبود آب در اکثر مناطق روشهای آبیاری قطره ای چه در کشتهای باز وچه در کشت های گلخانه ای با استقبال زیادی همراه بوده است .

سیستم کلی آبیاری قطره ای گلخانه

اگر به روش آبیاری قطره ای از نزدیک نگاه کنید، لوله هایی بلند را می بینید که به موازات کشت های روی خاک پیش می روند و از طریق آب چکانهای ریزی که در آنها تعبیه شده، آب را به گیاه می رسانند. تجهیزات آبیاری قطره ای گلخانه ای طبق طریق مختلفی با روش آبیاری قطره ای، عملکرد خود را به مرحله ی انجام می رسانند. به این ترتیب این انواع شامل آبیاری دریپ، آبیاری اسپری، آّبیاری فواره ای و آبیاری زیر بستری می شوند. طراحی و اجرای این سیستم در هنگام ساخت گلخانه انجام می شود.

آبیاری به این ترتیب عمل می کند که قطره های آب به آرامی روی خاک می نشینند و این قطره ها یا متوالی و هماهنگ خواهند بود و با توسط جریانی بازیک از داخل حفره ای ظریف خارج می شوند. آبیاری اسپری نیز به اینصورت عمل می کند که به وسیله یک مه پاش آب را به خاک و گیاه می رساند. آبیاری فواره ای نیز مرسوم ترین روش است و از نام آن برمی آید که چگونه است. آبیاری زیر بستری نیز به وسیله قطره چکان آب را به خاک می رساند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع نایلون گلخانه

مزیت های استفاده از تجهیزات آبیاری قطره ای گلخانه ای

تجهیزات آبیاری قطره ای گلخانه ای آبیاری زمین را به روش قطره ای برقرار می کنند که این روش از معمول ترین و بصرفه ترین روش ها است. مزیت های استفاده از تجهیزات آبیاری قطره ای گلخانه ای عبارت می شوند از صرفه جویی در هزینه های آب و همچنین سرانه مصرف آب در این روش تحت کنترل بیشتری قرار می گیرد. در بکار گیری از این روش منحصر بفرد دیگر زمین شما در میان دو نوبتی که باید آبیاری شود در حالت بسیار خشک و یا بسیار سیراب قرار نمی گیرد که این ماجرا تنفس راحت خاک و محصول شما را تضمین می کند.

همچنین این روش به طرز قابل توجهی رویش علف های هرز را کنترل کرده و کاهش می دهد. کنترل رفت و آمدها و کم کردن زحمت باغبان و کشاورز و گلخانه دار، به این ترتیب که اگر محصول بصورت پراکنده کاشته شده و برای آبیاری نیازمند طی کردن مسافت های متعدد و طاقت فرسا است. با استفاده از تجهیزات آبیاری قطره ای گلخانه ای می توانید زحمت خود را به حداقل برسانید و بابت آبیاری آسوده خاطر باشید.

حتی این روش شما را از نیاز به کارگرهای متعدد مستقل می کند زیرا با قرار دادن تجهیزات آبیاری قطره ای گلخانه ای در مسیر محصول خود دیگر نیازی به کارگر نخواهید داشت و یک بررسی و سرکشی به محصول کفایت می کند. مورد آخر اینکه در این روش می شود از آب شور نیز استفاده کرد.

آبیاری قطره ای ساخت گلخانه

درست است که این روش با هزینه سرمایه گذاری اولیه زیادی روبروست ، ولی چون روش کنترل شده و به لحاظ مصرف آب بسیار اقتصادی است حتی درکوتا ه مدت نیز جوابگوی سرمایه گزاری اولیه اش هست .

در این روش معمولا” مخزنی از آب با ظرفیت مناسب با سطح زیرکشت در نظر گرفته میشود . این مخزن میتواند استخر آب روباز بوده ویا مخزن پیش ساخته قابل مونتاژدر محل باشد .

روشهای آبیاری قطره ای متفاوت بوده اما عملکردشان یکی است . در متداول ترین آن مخرن یا تانک کود از مخزن اصلی آبگیری شده کود یا مواد غذائی به نسبت مشخص درون آن ریخته میشود و پس از عبور از فیلتر های مخصوص ، توسط پمپ به شبکه لوله کشی داخل گلخانه هدایت میگردد.

در روش آبیاری هیدروپونیک میتوان همزمان از چند نوع کود محلول در چند تانک کود که همگی به یک دستگاه کامپیوتر مرکزی ارتباط دارند استفاده کرد . در این روش مواد غذائی توسط همین دستگاه با نسبتی که برای آن تعریف شده ، راس ساعت های معین به درون شبکه تزریق میشود. برای مطالعه درباره گلخانه هیدروپونیک کلیک کنید.

شرکت گل سبز میثاق یکی از شرکت های گلخانه ساز در ایران است که بیش از 30 سال تجربه دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *