گلخانه پلی کربنات

گلخانه پلی کربنات یکی از انواع گلخانه ها می باشد که از ورقه های پلی کربنات به جای پوشش پلاستیکی و معمول گلخانه ها استفاده می نماید. ورقه های پلی کربنات دارای قیمت های مختلفی هستند که گاها نسبت به سایر موارد گران تر می باشند ولیکن با توجه اینکه تاثیر خوبی در خصوص عبور نور دارند و همچنین مقاومت خوبی نیز از خود نشان می دهند در حال حاضر بسیار مورد توجه باغبان ها و علاقه مندان این عرصه قرار گرفته اند. در این مقاله تلاش شده است تا قیمت گلخانه پلی کربنات و نکات ساخت گلخانه شرح داده شود.

فهرست مطالب

آیا احداث سازه پلی کربنات ضروری می باشد؟

در گذشته اکثر کشاورزان و باغبان ها در فضاهای سبز اقدام به پرورش گیاهان می نمودند، بعضا این پرورش ها در فایل ها و گلدان های قابل حمل صورت می گرفت تا بتوان در شرایط جوی مختلف از آن استفاده نمود. اکنون حدود 1700 هکتار به مجموع گلخانه فعال تعلق گرفته است لذا مشاهده می شود که نیاز به پوشش مناسب برای پرورش گیاهان امری ضروری است.

معمولا باغبان ها برای ساخت گلخانه از پوشش پلاستیک بر روی اسکلت چوبی استفاده می نمودند ولیکن کم کم چوب جای خود را به فلز داد و برای استحکام بیشتر از فلز استفاده گردد. هزینه ساخت این گلخانه ها بسیار پایین بود و برای پرورش گیاهان و صیفی جات از آنها استفاده می شد. ارتفاع این گلخانه ها حدود 2 الی 3 متر بود و از نایلون گلخانه استفاده مینمود. این گلخانه ها  در برابر اشعه و یا عوامل طبیعی استحکامی نداشتند.

در نوع پیشرفته باغبانان از گلخانه پلی کربنات استفاده نمودند. هزینه احداث این گلخانه به نسبت انواع پیشین بسیار بالا بود اما بازدهی بهتری را ارائه نمود. ورقه های پلی کربنات به نسبت شیشه دارای تحمل بیشتری هستند. همچنین از لحاظ عایق بندی مقاوم تر عمل می نمایند. قیمت گلخانه اگرچه زیاد می باشد اما در مقابل شکنندگی و عایق بندی بهتر از شیشه و پلاستیک عمل می نمایند. از لحاظ وزنی پلی کربنات سبک تر از شیشه است اما از لحاظ قیمتی، ساخت سازه پلی کربنات گران تر می باشد.

برای ساخت گلخانه پلی کربنات به چه نکاتی باید دقت نمود؟

ساخت گلخانه با استفاده از ورق پلی کربنات در هزینه بسیار تاثیر دارد. نوع ورقه ها، ضخامت و ویژگی های آن برای ساخت بسیار مهم می باشند. ورقه های پلی کربنات در دو نوع مات و شفاف در بازار وجود دارند. این ورقه ها در انواع تک جداره، دو جداره و سه جداره یافت می شوند. برای ساخت گلخانه پلی کربنات از ورقه های روشن استفاده می شود تا میزان نور مورد نیاز گیاهان فراهم آورد.

یکی از عامل های مهم قیمت گلخانه پلی کربنات نوع جداره ورقه ها است. نوع تک جداره تنها در مقابل گرما مقاوم است و 90 درصد از نور خورشید را از خود عبور می دهد. در صورتیکه در نوع دو جداره که حدود 10 میلیمتر ضخامت دارد، میزان ورود نور کمتر است. در نوع سه جداره که هم ضخامت بیشتری دارد و هم مات تر می باشد، در محیط هایی که نیاز به عایق بندی قوی است در ساخت گلخانه استفاده می شود.

برای ساخت سازه پلی کربنات در انتخاب ضخامت ورقه ها می بایست بسیار دقیق عمل نمود. به طور مثال در مناطقی که شرایط جوی به گونه ای است که مقاومت بیشتر گلخانه را طلب می نماید لازم است تا از نوع سه جداره استفاده کرد که به نسبت قیمت گلخانه پلی کربنات سه جداره بیشتر خواهد بود. عموما از ورقه های نازک  و دو جداره در مناطق گرمسیری استفاده می گردد.

 در نظر داشته باشید که نوع رولی و کرکره ای که عموما نیز تک جداره می باشند برای سقف گلخانه پلی کربنات استفاده می گردد تا بتوانند نور مورد نیاز گیاهان را فراهم آورد. در مناطق سردسیر جهت عایق بندی قوی می بایست از ورقه های ضخیم تر و در مناطق گرمسیر از ورقه های نازک تر استفاده نمود.

آیا قیمت گلخانه پلی کربنات می تواند پاسخگوی مصرف انرژی کمتر باشد؟

در انواع گلخانه شیشه ای و گلخانه ساخته شده با پلاستیک محصور می شدند، میزان هدر رفتن انرژی و گرما بسیار زیاد بود. قیمت گلخانه پلی کربنات زیاد است اما در سال های اخیر با توجه به افزایش قیمت پلاستیک و شیشه استفاده از پلی کربنات به صرفه تر می باشد. با توجه به اینکه در ساخت پوشش پلی کربنات میزان هدر رفتن انرژی کم می باشد لذا در مصرف انرژی نیز صرفه جویی بسیار می شود و هزینه های این مورد نیز تا حد زیادی کاهش می یابد.

البته مورد عنوان شده تنها به فصل سرد محدود نمی شود. در فصل های گرم نیز به دلیل عبور نور نیازی به تهویه در گلخانه نمی باشد لذا هزینه تهویه نیز کاهش می یابد. به صورت کلی در ساخت سازه پلی کربنات از ماده ای استفاده می شود که در مقابل گرما و سرما عایق می باشد و میزان هزینه های ناشی از اتلاف انرژی را کاهش می دهد.

یکی از مزایای اصلی ورقه های پلی کربنات این مهم می باشد که در مقابل آتش سوزی مقاوم می باشند و مانع از گسترش آتش می شوند. با این تفاسیر قیمت گلخانه پلی کربنات با توجه به مزایایی که برای آن می توان عنوان نمود، مقرون به صرفه است.

دلایل استفاده از سازه پلی کربنات:

در حال حاضر احداث و ساخت رواج بسیار یافته است. هر چند که ممکن است به نظر برسد که قیمت گلخانه پلی کربنات به نسبت سایر انواع گلخانه ها بیشتر است اما به دلایل زیر راه اندازی گلخانه های پلی کربنات توصیه می گردد:

وزن سبک تر ورقه های پلی کربنات به نسبت شیشه

مقاومت بیشتر سازه پلی کربنات

عایق بندی قوی در مقابل گرما، سرما و رطوبت

قابلیت انعطاف ورقه های پلی کربنات

صرفه جویی در مصرف سوخت

قابلیت برش زدن و ایجاد سوراخ در ورقه های پلی کربنات

قیمت سازه پلی کربنات به نسبت سایر انواع گلخانه ها می تواند بیشتر باشد ولیکن بازدهی و کارایی بالای آن در مقابل هزینه های بعدی منجر می شود تا بیشتر کشاورزان و باغبانان ساخت این گلخانه را به سایر انواع گلخانه ها ترجیح دهند.

استفاده از پوشش پلی کربنات به جهت استقامت بالا و تبادل حرارتی پایین آن عمدتاً در دیواره های جانبی سازه ها استفاده می شود. در مناطق گرمسیری پوشش کرکره ای و در مناطق سردسیر پوشش دوجداره توصیه می گردد.

ضخامت پوشش دوجداره در گلخانه های شرکت گل سبز میثاق برای گلخانه های خانگی 6 میلیمتر و برای گلخانه های تجاری 8 میلیمتر می باشد.

در گلخانه های آموزشی، تحقیقاتی در شرایط جوی نامناسب از پوشش پلی کربنات در تمام سطوح آن (دیواره و سقف) استفاده می شود. نوع گلخانه و شرایط محیطی اجزای سازه را تعیین می کند.

پلی کربنات در گلخانه های تونل، بهم پیوسته و سقف شیروانی قابل اجراست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *