سیستم خنک کننده گلخانه

سیستم خنک کننده گلخانه

سیستم خنک کننده گلخانه از مهم ترین تجهیزات گلخانه به شمار می آید. در فصلهای گرم سال مانند مرداد دمای درون این محیط ممکن است ۵۰ تا ۶۰ درجه فارنهایت برسد که باعث وارد آمدن خسارت های زیادی به محصولات پرورش یافته خواهد شد. در صورتی این حالت رخ میدهد که هیچ گونه وسیله ای برای پایین آوردن دما درون سازه تعبیه نشده باشد. برای جلوگیری از این مشکل می توان از انواع سیستم ها و دستگاه هایی که دمای هوا را تنظیم میکنند استفاده کرد .

سیستم فن گلخانه همان طور که از نامش پیدا است به مجموعه ابزار و تجهیزاتی گفته می شود که برای پایین آوردن و متعادل کردن هوای داخل سازه در فصل های گرم سال مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی پایین آمدن دمای داخل سازه به سه عامل بستگی دارد که شامل نوع و میزان تهویه هوا، میزان سایه و میزان رطوبت می باشند.

انواع سیستم خنک کننده گلخانه

گاهی ممکن است شرایطی به وجود بیاید که سازه های مورد نظر به سیستم خنک کننده احتیاج پیدا کنند. به همین دلیل از روش ها و راه های مختلفی برای کنترل دمای درون آن استفاده خواهد شد. مهم ترین و رایج ترین این راه ها عبارتند از:

۱: ایجاد سایه بر روی سازه

برای خنک کردن و حفظ هوای خنک داخل سازه می توان به طریقی سقف را پوشش داد تا مانع تابش مستقیم خورشید به داخل محیط شد. برای ایجاد سایه می توان از نوع توری پلاستیکی استفاده کرد که به شکل گسترده تمام سطح خارجی سازه را خواهد پوشاند این توری به علت وزن اندکی که دارد به راحتی نصب خواهد شد.

این توری در رنگ های متنوعی در بازار به فروش می رسد که رنگ سبز آن برای این کار مناسب تر است و همچنین هر چه قدر توری ریز تر باشد سایه ایجاد شده توسط آن بیشتر و بهتر خواهد بود. یکی دیگر از راه های ایجاد سایه، پوشاندن سقف سازه با استفاده از رنگ است. اگر ترکیبات این رنگ ها درست استفاده شوند مانع خوبی برای تابش اشعه خورشید به محیط داخلی خواهند بود و در فصل زمستان به راحتی می توان رنگ را از روی سقف پاک کرد.

۲: نصب کولر آبی

نصب و راه اندازی کولر آبی یکی دیگر از روش ها و راه کارهای پایین آوردن دمای داخلی سازه می باشد.

۳: نصب میست یا مه افشان

استفاده از این روش ایده ای عالی برای پایین آوردن دما است. آب از طریق لوله های کار گذاشته شده از مخزن به تمام نقاط سازه انتقال داده خواهد شد سپس با فشار از لوله ها به شکل مه به اطراف پاشیده خواهد شد و باعث ملایم شدن دمای داخلی می شود استفاده از این روش باعث ثابت ماندن دمای داخل سازه برای مدت بیشتری خواهد شد.

۴: نصب پوشال و پنکه یا فن و پد

این روش یکی از متداول ترین و رایج ترین روش های پایین آوردن دمای داخل سازه ها است. که در مناطق گرم و خشک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم از سه قسمت اصلی پد، فن، گردش آب تشکیل شده است. در این روش پوشال در یک طرف سازه و فن یا پنکه در طرف دیگر نصب خواهد شد و زمانی که آن را راه اندازی می کنند، آب پوشال ها را خیس خواهد کرد و فن های روشن شده هوای گرم را از درون سازه به خارج هدایت می کنند این فن ها همچنین باعث مکش هوا از دیواره های روبه رویی خواهند شد. این هوا زمانی که از پوشال های خیس عبور می کند مرطوب و خنک خواهد شد و دمای مناسب را برای رشد گیاهان مهیا می کند.

هر چه فاصله پوشال و فن از هم دیگر کمتر باشد کارایی آن بهتر خواهد بود. به همین دلیل است که طول این سازه ها را معمولا بیشتر از ۴۰ تا ۵۰ متر در نظر نخواهند گرفت.

نقش دریچه های سقفی در سیستم خنک کننده گلخانه

برای ایجاد سیستم خنک کننده به وسیله دریچه که در سقف تعبیه خواهد شد باید با نصب فن همراه باشد زیرا دریچه به تنهایی باعث پایین آمدن دمای هوا نخواهد شد بلکه در جهت باد قرار بگیرند تا کارایی لازم را داشته باشند.

کاربرد پد سلولزی در سیستم خنک کننده گلخانه

پد سلولزی یکی دیگر از تجهیزات و ابزارها لازم برای پایین آوردن دمای هوا در این نوع سازه می باشد. استفاده از این روش میزان نیاز گیاهان و محصولات به آب را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. این امر سبب صرفه جویی در مصرف آب و همچنین صرفه جویی در منابع مالی و انسانی خواهد شد. نکته قابل توجه که در مورد استفاده از این پد ها وجود دارد این است که علاوه بر خاصیت ذکر شده خاصیت بالایی در جذب حشرات و گرد و غبار را دارند. این امر سبب حفظ سلامت محصولات و گیاهان و البته طول عمر آنان خواهد شد.

بهترین سیستم خنک کننده گلخانه

انتخاب بهترین نوع هواکش گلخانه به مواردی همچون شرایط اقلیمی، اندازه سازه، میزان هزینه ای که برای این کار در نظر گرفته خواهد شد و نظر و سلیقه مشتری بستگی دارد. برای مثال کولر آبی برای سازه هایی که در مناطق غربی واقع شده اند بیشتر کارایی دارد. این در حالی است که استفاده از فن و پد برای مناطق کویری و خشک می باشد. همچنین افرادی که توانایی پرداخت و صرف هزینه بیشتری برای این کار دارند می توانند از یک سیستم پیشرفته و مناسب تر استفاده کنند.

برای بهره وری و سود دهی هر چه بیشتر محصولات گلخانه لازم است که آن را به انواع تجهیزات مناسب و باکیفیت تجهیز کرد. به همین منظور می توانید از محصولات و خدمات شرکت گل سبز فرداد میثاق استفاده کنید.

با ثبت سفارش خود در سامانه ثبت سفارشات این شرکت در اسرع وقت با شما جهت تحویل کالای مورد نظرتان تماس گرفته خواهد شد. این شرکت علاوه بر تولید و ساخت ابزارآلات و تجهیزات پیشرفته و با کیفیت، کار نصب و راه اندازی آن را هم در سازه مورد نظر بر عهده خواهد گرفت.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

انواع سازه های گلخانه ای

 انواع سازه های گلخانه ای تا چه اندازه با انواع سازه های گلخانه ای آشنا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

ارتباط با ما