گلخانه چیست؟

گلخانه محیطی اسکلت بندی شده است که دارای سقف های شفاف می باشد. این سقف های شفاف باعث خواهد شد که نور به سادگی به گیاهان بتابد.  همانطور که از نام این محیط پیداست گلخانه ، خانه ی گیاهان می باشد. گیاهان در این مکان به خوبی رشد می کنند.

برای داشتن یک محیط خوب باید مراقبت و توجه زیادی به آن داشته باشید. به طور مثال باید دقت کرد که دما به طور یکسان به تمام بخش های محیط درون گلخانه پخش شود و تنها در یک نقطه متمرکز نباشد. باید فضای  مورد استفاده به گونه ای باشد که از نظر اندازه و ارتفاع مناسب و درست اندازه گیری شده باشد. همچنین باید مکانی برای ساخت آن انتخاب شود که نور آفتاب بتواند به راحتی به آن بتابد و درختان و ساختمان ها وجود نداشته باشند تا مانع از تابیدن نور آفتاب به گیاهان و گل های درون محیط نشود.

راهرو های این محیط نیز باید به صورتی تعبیه شوند که بتوان در صورت لزوم از وسایل نقلیه و یا وسایل مربوط به باغبانی استفاده کرد. همچنین باید مصالحی که در ساخت این محیط به کار می رود دارای استحکام کافی باشد تا با توجه به تغییرات آب و هوایی برای آن ها مشکل ایجاد نشود.

گلخانه صنعتی چیست؟

گلخانه صنعتی یکی از انواع گلخانه می باشد که نباید به آن ب عنوان یک واحد کشاورزی سنتی نگاه کرد. این محیط صنعتی یک واحد تجاری و تولیدی می باشد. گلخانه صنعتی محیطی می باشد که برای رشد گیاهان، سبزیجات، گل های زینتی و … در تمام سال تعبیه شده است. پیشرفت های فناوری و تکنولوژی باعث شده است که بتوان در صنعت کشاورزی نیز انقلاب هایی نوین به وجود آورد. یکی از این انقلاب ها، به وجود آمدن گلخانه صنعتی می باشد.

یکی از صنایعی که سود آوری زیادی دارد و سرمایه گذاران را به خود جذب می کند، به وجود آوردن این محیط  صنعتی می باشد. با استفاده از آن می توان هر نوع محصول کشاورزی را در تمام فصول سال داشت و به همین سبب می توان سود زیادی را کسب کرد. نیاز افراد به سبزیجات و صیفی جات در تمام سال وجود دارد و همین امر باعث شده است که ساختن این محیط ها یکی از سود آورترین بخش های کشاورزی به شمار آید.

انواع گلخانه ها

گلخانه ها انواع گوناگونی دارند که به صورت کلی می توان آن ها را به صورت زیر تقسیم بندی کرد.

دائمی و موقت، صنعتی و سنتی، ساده و مرکب، میزان دما و رطوبت.

هر کدام از موارد بالا خود شامل تقسیم بندی های مختلفی می باشد که شما را با آن ها آشنا می کنیم.

گلخانه های دائمی و موقت

دائمی: بعضی از این گلخانه ها را نمی توان جا به جا کرد. این محیط به وسیله ی شیشه و اسکلت فلزی ساخته می شود. همچنین سیستم های این مدل مثل سیستم حرارتی، سیستم آبیاری قطره ای، هواکش و … دائمی هستند.

موقت: این مدل را برخلاف مدل دائمی می توان جا به جا کرد. این محیط را به وسیله ی اسکلت های سبک مثل گالوانیزه ساخته می شود. پوشش این محیط از جنس پلاستیک می باشد. مزیت این نوع در توانایی جا به جایی و انتقال آن می باشد. سیستم های موجود نیز موقت هستند.

گلخانه های صنعتی و سنتی

گلخانه های صنعتی: این محیط های صنعتی به نام تونل پلاستیکی نیز شناخته می شود. در این مدل از لوله های گالوانیزه و پوشش پلاستیکی استفاده می شود.

گلخانه های سنتی: این نوع مدل از تیر های چوبی و پوشش پلاستیکی ساخته می شود. هزینه ی ساخت این محیط نسبت به دیگر محیط ها بسیار پایین می باشد. مشکل آن در کنترل نکردن مشکلات محیطی می باشد.

گلخانه های ساده و مرکب

گلخانه های ساده: این نوع تک واحدی و مجزا می باشد.

گلخانه های مرکب: این نوع تک واحدی نمی باشد و از به هم پیوستن چند گلخانه به هم تشکیل می شود.

گلخانه ها از نظر رطوبت و دما

گلخانه گرم: رطوبت در این محیط کمی بیشتر از رطوبت بیرون از آن می باشد. این رطوبت ناشی از آبیاری می باشد. دمای این محیط باید 22 تا 25 درجه باشد.

گلخانه گرم و مرطوب: میزان رطوبت در این محیط بیشتر از 70 درصد می باشد. این محیط برای تکثیر مناسب می باشد. دمای این محیط باید 22 تا 25 درجه باشد.

گلخانه خنک: این محیط نیز مانند محیط گرم رطوبت کمی دارد که به خاطر آبیاری می باشد. دمای این محیط باید بین 6 تا 12 درجه باشد.

گلخانه معتدل: این محیط نیز مانند محیط گرم و خنک رطوبت کمی دارد که به دلیل آبیاری می باشد. تفاوت این محیط با محیط گرم و خنک، دمای آن می باشد که باید بین 18 تا 22 درجه باشد.

گلخانه پلاستیکی

مزایای ساخت گلخانه صنعتی

ساخت و به وجود آوردن این محیط مزایای بسیار زیادی دارد که در این قسمت شما را با آن ها آشنا می کنیم.

گلخانه صنعتی نسبت به روش های کشاورزی دیگر آب کمتری مورد نیاز دارد. این امر بسیار مهم است. به خصوص در جهان امروز که همه ی کشور ها با مشکلات کم آبی رو به رو هستند باید این نکته و مزیت را مورد نظر قرار داد.

در این نوع از گلخانه می توان انواع صیفی جات، سبزیجات، گیاهان، کاشت نهال، گل های زینتی و … را پرورش داد. به همین سبب می توان تمام آن ها را در تمام فصول سال به صورت تازه داشت.

گیاهان و محصولات کشاورزی در این روش بسیار زودتر به نتیجه می رسد. به همین سبب سرمایه گذاران زودتر به  برگشت سرمایه و سود می رسند.

در این محیط گرما و سرما به صورت کنترل شده وجود دارد به همین سبب گیاهان در مقابل سرما و گرما محافظت می شوند.

با استفاده از این محیط می توان در تمام فصل های سال محصولات تازه ای داشت و باید دانست که این مکان  به آسانی نصب می شود.

با استفاده از این محیط می توان در مصرف انرژی به صورت چشمگیری صرفه جویی کرد.

گلخانه صنعتی کمبود هایی که در بخش کشاورزی وجود دارد را جبران کرده است و همچنین باعث اشتغال زایی خواهد شد.

گلخانه به فضای محدودی اطلاق می­شود که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب را برای رشد گیاهان از نواحی مختلف در طی فصول مختلف یک سال داشته باشد. طبق این تعریف از جمله عملکرد گلخانه، فراهم کردن شرایط محیطی لازم و مورد نیاز محصولی معین است.گل­خانه­ ها بر حسب اینکه چه نوع مصالح ساختمانی در آن‌ها بکار برده شده است به نوع ثابت و متحرک تقسیم‌بندی می شوند.گلخانه­ های ثابت، به گل­خانه ­هایی گفته می‌شود که مصالح ساختمانی بکار رفته در آن‌ها از جنس پایدار و با دوام باشد.

پس باید سالیان سال از آن‌ها استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *