احداث گلخانه

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]مراحل احداث گلخانه

احداث گلخانه به چه نحوی انجام می شود؟ ابتدا باید بدانیم گلخانه چیست و احداث گلخانه چه مزایایی دارد.

گلخانه به فضایی محدود اطلاق می شود که کلیه عوامل محیطی آن برای ایجاد کشت های متراکم و تولید محصولات خارج از فصل و یا خارج از محیط طبیعی زندگی گیاه قابل کنترل باشد.

احداث گلخانه به چه روش هایی انجام می شود

احداث گلخانه از نوع تولید و نوع سازه وتیپ آن ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از

گلخانه ها براساس نوع تولید اجداث می شوند:

گلخانه های مخصوص تولید سیفی جات و سبزی جات مانند گوجه، خیارسبز، توت فرنگی، طالبی، بادمجان و انواع سبزیجات هستند.

احداث برخی دیگر گلخانه ها مخصوص گل و گیاهان زینتی که برای انواع گلهای آپارتمانی و گل های شاخه بریده هستند.

برخی دیگر از انواع گلخانه ها مخصوص قارچ های دکمه ای و صدفی هستند.

دسته بندی احداث گلخانه براساس نوع سازه ها

احداث گلخانه از نظر سازه به دو نوع مدرن یا فلزی، سنتی یا چوبی تقسیم می شوند:

 احداث گلخانه های سنتی یا چوبی

پوشش اسکلت این گلخانه ها معمولا از چوب هایی است که پوشش پلاستیکی دارند. ارتفاع این سازه ها را بین 2 تا 3 متر در نظر می گیرند یکی از مهمترین مشکلات این نوع گلخانه عدم وجود تهویه مناسب است که باعث می شود احداث گلخانه سنتی برای کشت محصولاتی مانند گوجه فرنگی و خبارسبز مناسب نمی باشد.

مزیت این نوع گلخانه و علت استفاده ی افراد از آن ها ارزان قیمت بودن این سازه ها است. اما نکته ی قابل توجه این است که به علت محیط نامناسب داخلی این نوع گلخانه محیط برای رشد گیاهان نامناسب بوده و در نتیجه میزان تولید آن نسبت به گلخانه مدرن کمتر می شود.

احداث گلخانه مدرن چه مزایایی دارد؟ ساختمان و اسکلت گلخانه مدرن از جنس فلز است که با روکش پلاستیکی uv یا ضد ماوراء بنفش پوشانده شده است. تهویه و سیستم گرمایشی در این نوع گلخانه مناسب است. ارتفاع این نوع گلخانه حدود 4 تا 5 متر است. عملکرد تولید و رشد محصولات کشاورزی در این نوع گلخانه ها به دلیل شرایط مناسب بسیار بیشتر از گلخانه های سنتی یا چوبی است.

احداث گلخانه مدرن به وسیله پیچ و مهره یا پرتابل و استفاده با جوش است. هزینه ساخت گلخانه های به شکل پرتابل نسبت به سیستم های جوشی گران تر هستند اما نصب سازه های پرتابل آسان تر است.

خاکی که در محل احداث گلخانه استفاده می شود باید دارای بافت مناسبی باشد و فاقد گچ، آهک، شوری و قلیائیت باشد. بهتر است محل احداث گلخانه ها را در نزدیکی جاده های اصلی یا جاده های مناسب انتخاب کنید. هرگز شیب های تند و مکان های بادگیر را برای این امر انتخاب نکنید.

ابعاد زمین را به شکلی انتخاب کنید که بتوانید شمال و جنوب آن را مشخص کنید.

آب مناسب و با کیفیت

یکی دیگر از گزینه های مهم برای احداث گلخانه وجود آب مناسب و با کیفیت در محل گلخانه است. هر 1000 متر مربع گلخانه در شبانه روز به 8 تا 10 متر مکعب آب نیاز دارد.. لازم به ذکر است بدانید سطح قابل احداث در گلخانه ها توسط میزان آب موجود در محل آن مشخص می کند. علاوه بر میزان آب کیفیت آب نیز برای تولید مناسب مهم است.

تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای احداث گلخانه چیست

از مهمترین تجهیزات و ادواتی که برای احداث گلخانه لازم است سیستم گرمایشی، سیستم سرمایشی و ژنراتور و غیره است.

سیستم گرمایشی در گلخانه ها در دو نوع مختلف وجود دارد که عبارتند از:

سیستم گرمایشی مرکزی که این نوع سیستم را شوفاژ نیز می نامند این نوع سیستم برای گلخانه های بالای 4 هکتار استفاده می شود و در ترکیب آن از آب داغ یا بخار آن استفاده می شود.

سیستم های موضعی این نوع سیستم به شکل بخاری عرضه می شود که شامل بخاری های تراکمی یا منفرد، بخاری های کنوکسیونی یا همرفتی، بخاری های تابشی با انرژی پایین

سیستم های سرمایشی

سیستم های خنک کننده انواع مختلفی دارند مانند سیستم های سرمایشی تابستانه که متداول ترین آن ها که در گلخانه ها به کار می رود سیستم خنک کننده فن و پد است.

سیستم های خنک کننده ی تبخیری نوع دیگری از سیستم های سرمایشی است.

سیستم خنک کننده زمستانی، سیستم پنکه –تیوپ

سایر تجهیزات موردنیاز برای گلخانه ها برق اضطراری یا ژنراتور، سیستم آبیاری تحت فشار، ترموستات هستند.

 نقش درجه حرارات در احداث گلخانه ها

یکی از مهم ترین و حیاتی ترین شرایط اولیه برای رشد نمو گیاهان در گلخانه ها تنظیم درجه حرارت مناسب است. باید بدانید که نیاز گیاهان به درجه ی حرارت دامنه های متفاوتی دارد. بعضی از گیاهان منانند گیاهانی که بومی مناطق گرمسیری هستند به دمای بیشتری احتیاج دارند. برخی گیاهان با توجه به محیط اصلی زندگی آن ها که در مناطق سردسیر است به دمای کمتری احتیاج دارند.

نحوه تنظیم درجه ی حرارت در گلخانه ها به سیستم گرمایشی بستگی دارد. برای تنظیم درجه حرارت در گلخانه ها از انواع بخاری ها و سیستم های گازی بهره ببرید. سیستم های حرارتی باید ویژگی هایی نظیر فاقد تاثیرات منفی زیست محیطی باشند و قادر باشند دما را به صورت یکنواخت تولید کنند.

نیاز به نور در احداث گلخانه

همان طور که می دانید نیاز به نوریکی از مهم ترین نیازهای گیاهان به شمار می رود. گیاهان به تبع نوع و محل زندگی شان نسبت به نور واکنش های متفاوتی دارند برخی آن ها به نور کمتر و بعضی آن ها به نور بیشتری نیازمند هستند. از این رو در علم کشاورزی گیاهان را به سه دسته گیاهان روز بلند که در روز بین 10 تا 14 ساعت به نور نیازمند هستند، گیاهان روز کوتاه این نوع گیاهان روزانه به کمتر از 12 ساعت نور نیاز دارند و در مقابل این دو نمونه گیاهان بی تفاوت به طول روز قرار دارند که  حساسیتی نسبت به نور ندارند و مناسب نگهداری در آپارتمان ها هستند.

نقش آبیاری در احداث گلخانه

تامین رطوبیت گیاهان در احداث گلخانه نقش بسیار مهمی دارد، برای دریافت نتیجه ی مناسب باید نیاز رطوبتی گیاهان را شناسایی کنید و عملکرد مناسب را در پیش بگیرید. برای تامین آب گیاهان گلخانه ای معمولا دو نوع آبیاری انجام می شود که به آبیاری تحت فشار و آبیاری بارانی مشهور هستند.

یکی از اولین تصمیماتی که باید اتخاذ شود، این است که احداث گلخانه به صورت یک واحد جداگانه، در تماس با ساختمان های موجود و یا بصورت بخشی از ساختمانهای جدید ساخته شود. احداث گلخانه های متصل به هم معمولاً هزینه های ساخت و گرمایش کمتری داشته و دسترسی آسانتری دارند، اما گیاهان نورکمتری دریافت می کنند. احداث گلخانه های متصل به هم باید رو به جنوب ساخته شوند. یک گلخانه مستقل می تواند در محلی دورتر از ساختمانهای موجود ساخته شود. گیاهان در چنین گلخانه ای نور خورشید را از همه جهات دریافت می کنند. این گلخانه ها از لحاظ ساخت و سیستم حرارتی بسیار گران هستند و هزینه های فوق العاده ای برای خطوط آب و برق لازم دارند. یک گلخانه می تواند در هراندازه ای ساخته شود اما کوچکترین گلخانه ای که می توان در نظر گرفت چیزی در حدود ۲۰۰ فوت مربع است (۱۸٫۴ متر مربع ). گلخانه های کوچکتر به نسبت از لحاظ ساخت و عملکرد بسیار گران هستند .

مسائلی که باید برای احداث گلخانه در نظر داشت عبارتند از:

دسترسی به راههای حمل و نقل که با احداث هر چه نزدیکتر به راههای اصلی این مشکل به حداقل می رسد .
نوع سوخت مصرفی در گلخانه؛در مناطقی که امکان دسترسی به گاز طبیعی وجود دارد می توان با کاربرد این سوخت ارزان هزینه ها را به مقدار زیادی در تولید فصل سرما کاهش داد .
دسترسی به منابع آب با کیفیت و کمیت مناسب .
اثرات محیطی؛ جایی که دائماً دارای آب و هوای نامساعد ، بارانهای شدید ، سایه ناشی از واقع شدن در دامنه شمالی کوههای بلند و یا درختان سربه فلک کشیده می باشد مناسب احداث گلخانه نیست . شدت نور یکی از عوامل تعیین کننده محسوب می گردد .
نوع محصولی که در برنامه تولید قرارمی گیرد . با توجه به اینکه گرایشها به سمت تولید اختصاصی محصولات است و دستور کار تولید پس از مطالعه ابتدایی بازار داخلی و خارجی مشخص می گردد قبل از احداث ، ابتدا بایستی تعیین کنند که چه محصولی تولید شود سپس تصمیم به احداث گلخانه در منطقه و اقلیمی مناسب آن محصول بگیرید . *در نظر داشتن قوانین مربوط به زمین محدوده های شهری و احداث و بهره برداری از گلخانه ها و ….
محل احداث بایستی حتی الامکان مسطح باشد چرا که در صورت ناهمواری و شیبدار بودن ، ایجاد یک گلخانه بزرگ با مشکلات و هزینه های زیادی برای تسطیح همراه خواهد بود .
قیمت احداث گلخانه گل سبز فرداد میثاق
احداث گلخانه مدرن با نوعی پوشش خاص که جنس پارچه های ضد آب می باشد و در ضمن به اندازه خیلی زیادی نور به داخل گلخانه نفوذ می نماید .
مزایا :
۱ – مقاوم و بسیار مستحکم

۲ – تعمیرات بسیار راحت و آسان

۳ – عایق نسبت به گرما و سرما
۴ – نفوذ بسیار عالی نور

۵ – کاهش فوق العاده زمان برداشت محصول

احداث گلخانه
نایلون گلخانه
سازنده گلخانه
احداث گلخانه مدرن
پوشش گلخانه
پارجه ضد آب
گلخانه مصنوعی
پرورش گل
پرورش قارچ
پرورش کاهو
احداث گلخانه خیار
احداث گلخانه گل شاخه بریده
احداث گلخانه سبزیجات گلخانه ای
احداث پوشش گلخانه

 [/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *