نقش هواکش گـلـخـانه

نقش هواکش گـلـخـانه

 

فن گلخانه | جریان هوا در گلخانه | گل سبز فرداد میثاق : مهمترین اصل در راه اندازی سیستم گلخانه‌ای مهیا کردن یک محیط با تمام شرایط استاندارد است.یکی از این شرایط نقش هواکش گـلـخـانه است که باعث ایجاد یک توده پایدار هوا می شود‌ و جزء الزامات اساسی در راه اندازی می باشد.در شرایط فعلی جامعه و پیشرفت روز افزون جمعیت پرورش محصولات گلخانه‌ای برای رفع نیاز جامعه گسترش زیادی پیدا کرده است. افراد زیادی سالانه خواستار راه اندازی این صنعت هستند‌.

وقتی هوای سرد از طریق ورودی وارد این محیط می شود هواکش ها و فن های نصب شده هوا را به صورت مساوی در کل گلخانه حرکت دهد. این فن ها مهمترین مزیتی که دارند ایجاد دمای یکنواخت در کل فضا است.

اهمیت یکنواخت بودن هوا برای ساختار گلخانه و رشد ایده آل گیاهان مهم است.

آشنایی با فـن گـلخانـه ای

صنعت کشاورزی طبیعی پاسخگوی جمعیت کنونی نیست و هر روز نیاز به گلخانه های پیشرفته برای پرورش محصولات کشاورزی بیشتر از پیش دیده می شود.احداث گلخانه تولید انواع محصولات را در چهار فصل سال ممکن کرده است. نصب هواکش گـلـخـانه باید ایجاد یک محیط مطلوب برای رشد می شود. هر محصولی برای کشت و رشد نیاز به رعایت فاکتورهایی دارد که فن یکی از فاکتورهای مهم در بالا بردن ماندگاری محصولات و رشد آنها موثر است.

ضرورت استفاده از هواکش گلـخانـه ای

از مهمترین مزیت هایی که با نصب هواکش گلخانه ای به ان دست پیدا می کنیم شامل موارد زیر است.

۱. کنترل دمای هوای گلخانه با فــن گـلـخانه ای

همانطور که گفته شد متعادل سازی دما و کنترل دما یکی از وظایف اصلی هواکش ها است. زمانی که دما کاهش یا افزایش پیدا می کند فن سریعا با افزایش یا کاهش دبی ورودی و خروجی هوا باعث ایجاد تعادل می شود و محیط را به یک دمای مطلوب نزدیک می کند.

۲. کنترل میزان گردش هوا توسط فــن گــلخانـه ای

استفاده کردن از نقش هواکش گلخانه در حفظ طراوت و شادابی گیاهان و میوه ها می شود و بهره وری را در محیط افزایش می دهد.

۳. جلوگیری از آفت زدگی محصولات بوسیله فــن گلخــانـه ای

اگر فن مناسبی در محیط های گلخانه ای نصب نشود محیط مناسبی برای حضور آفت ها و رشد و تولید مثل آنها فراهم می کند. این مسئله آسیب جدی به محصولات گلخانه ای وارد می کند. احتمالا نادیده گرفتن اهمیت هواکش ها و حضور آفات و حشرات مضر باعث شود که علاوه بر فن ها از سمپاشی هم استفاده کرد. آلودگی محصولات گلخانه باعث افت کیفیت محصولات می شود و معمولا هزینه های زیادی برای رفع این مشکلات صرف می شود تا محیط عاری از هرگونه آلودگی و آفات باشد.

۴. افزایش میزان گرده افشانی

عملیات گرده افشانی در طبیعت با استفاده از جریان هوا و باد انجام می شود و در گلخانه ها این وظیفه بر عهده هواکش ها می باشد.
ایجاد جریانات مصنوعی توسط این فن ها باعث گرد افشانی خواهد شد. این فن ها با ایجاد شرایط محیطی جابجایی گردها را امکان پذیر می کند و حتی در برخی موارد هم می توان گرد افشانی را به صورت دستی انجام داد.

۵. تنظیم رطوبت

هر گیاه و میوه ای که در گلخانه پرورش داده می شود به یک میزان مشخصی رطوبت نیاز دارد. به طور مثال پرورش کاکتوس به رطوبت زیاد نیاز ندارد. تامین رطوبت کافی توسط هواکش انجام می شود. عملکرد تمامی فن های نصب شده تاثیر زیادی در تامین رطوبت دارد و از آنجا که با توجه به حجم گلخانه تعداد مشخصی فن نصب می شود.

اگر یکی از فن ها عملکرد مناسبی نداشته باش تامین رطوبت با مشکل مواجه می شود. اگر رطوبت در حالت استانداردی تامین نشود باعث کاهش رشد گیاهان، افزایش بیماری ها، وجود کندانساسیون، خشک شدن گیاه، لقاح ناقص و ریزش شکوفه ها خواهد شد.

۶. تامین دی اکسید کربن لازم برای فتوسنتز گیاهان

به طور کلی گیاهان و درختان گلخانه تی برای رشد و عملکرد بهتر به دی اکسید کربن نیاز دارند. تنفس و سوزاندن جانداران در طبیعت باعث تولید دی اکسید کربن می شود‌ و تنفس درختان هم با این ماده حیاتی انجام پذیر است. ممکن است در برخی از فصل های سال سطح دی اکسید کربن کاهش پیدا کند و این برای ادامه حیات گیاهان مضر باشد که با نصب انواع هواکش ها می توان این تعادل در میزان دی اکسید کربن را حفظ کرد.

انواع هواکش گلــخـانه برای تهویه اتوماتیک

صنایع تولید نقش هواکش گـلـخـانه امروزه پا به پای تکنولوژی پیش می رکند و توانسته اند در این صنعت به انقلابی بزرگ دست پیدا کنند‌ صنعت کشاورزی به شیوه ی گلخانه ای از دو نوع هواکش دستی و نیمه اتوماتیک بهره می برد. با توجه به اینکه تجهیزات اتوماتیک در مصرف هزینه ها و استخدام نیروی انسانی می کاهد.

پس می توان اختیار اداره هوای محیط را هم به همین فن های اتوماتیک داد تا با استفاده از حسگرهایی هوای محیط را آنالیز کنند. از ویژگیهای مهم این دستگاه ها ایجاد تعادل یکنواخت در هوا است و از دور هم قابل کنترل هستند و دبی هوای ورودی و خروجی را فراهم می کنند.

اهمیت نصب هواکش گـلـخـانه

یک گلخانه موفق باید تمام پارامترهای لازم را رعایت کند و محصولات خود را در شرایط ایده آل پرورش دهد. انتخاب و نصب یک هواکش گلخانه موجب بازدهی بالا و کاهش مشکلات گلخانه ای می شود‌ اگر نسبت به نصب این تجهیزات سهل انگاری شود قطعا مشکلات بسیاری دامن گیر محصولات و در نهایت مصرف کننده می شود.

نصب این محصول نقش مهمی در کنترل درجه حرارت، فتوسنتز کامل و بی نقص، جلوگیری از آلودگی به آفات، گرده افشانی و … دارد. به طور کلی این فن ها در دو نوع اگزاست فن و فن دایره ای یا سیرکوله می باشند. این دو فن در اندازه ها و قدرت موتورهای متنوعی عرضه می شوند.

فن های اگزاست در دو سایز ۱۰۰ و ۱۴۰ عرصه می شوند که مدل ۱۴۰ آن بیشترین کاربرد را دارد و محل نصب مناسب برای آن روی دیوار می باشد. فن دایره ای که در زیر سقف نصب می شود دارای فن سیرکوله و جت فن گلخانه ای می باشد و در تهویه هوا نقش موثری دارد.
شرکت گل سبز فرداد میثاق مفتخر است تا انواع تجهیزات مورد نیاز گلخانه را برای تمام کشور ارایه دهد. این شرکت نیازمندهای کامل بخش گلخانه را کاملا رفع کرده و توانسته هدفمند و قوی در این عرصه قدم بردارد.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

انواع سازه های گلخانه ای

 انواع سازه های گلخانه ای تا چه اندازه با انواع سازه های گلخانه ای آشنا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

ارتباط با ما