لوازم و تجهیزات گلخانه

لوازم و تجهیزات گلخانه

لوازم و تجهیزات گلخانه وسایل و ابزاری هستند که برای کاشت و برداشت محصولی باکیفیت در این مکان مورد نیاز می باشند. این ابزارها اجزاء اصلی در ساخت و راه اندازی هر گلخانه ای هستند. برای داشتن یک گلخانه مجهز و مدرن باید از وسایلی مدرن و کاربردی بهره برد. به همین دلیل کیفیت و کارکرد این وسیله ها بسیار مهم و حیاتی است.

انواع لوازم و تجهیزات گلخانه

دستگاه های گرم کننده و اندازه گیری دما

در کشور ما برای گرم کردن گلخانه ها اغلب از سوخت هایی مانند گاز و نفت استفاده می شود. زیرا این نوع سوخت ها در کشور به وفور یافت و در دسترس می باشند. همچنین از لحاظ قیمت مقرون به صرفه هم هستند. برای استفاده از این سوخت ها از بخاری استفاده می شود. زیرا بخاری دارای دودکش است و دود حاصله از سوختن نفت و گاز را به بیرون از گلخانه هدایت می کند.

مهمترین مسئله در گرم کردن محیط گلخانه ها همین مورد خاص است. زیرا دود ناشی از سوختن این فراورده ها برای گل و گیاهان بسیار مضر است. به همین جهت باید گازهای تولید شده از این سوخت ها به بوسیله دودکش از محیط گلخانه دور شوند. برای گرم کردن این مکان ها نمی توان سوخت خاصی را پیشنهاد کرد. زیرا انتخاب هر نوع سوخت اعم از گاز، نفت و زغال به عواملی مانند هزینه های ترابری، هزینه واحد گرمایشی و در دسترس بودن سوخت مورد نظر بستگی دارد.

در اکثر گلخانه های وسیع و گسترده و بخصوص تجاری مواد سوختنی را به وسیله دیگ های بخار می سوزانند و گرما را به شکل آب گرم یا بخار در محیط پخش می کنند. به طور معمول در گلخانه های بزرگ از بخار و در گلخانه های کوچک از آب گرم استفاده می شود. مزیت استفاده از بخار در این مکان ها این است که از آن می توان برای سترون کردن خاک و وسایل گلخانه استفاده کرد.

نکته: بهترین نوع سوخت برای این مکان ها گاز طبیعی است. زیرا به دلیل عدم نیاز به مخزن و همچنین هزینه کم در نگهداری و پاک سوختن آن می تواند بهترین گزینه برای گرم کردن گلخانه باشد.

دماسنج ماکزیموم و مینیمم گلخانه ای

دماسنج یکی دیگر از لوازم و تجهیزات گلخانه است. برای اندازه گیری دما تنها یک دماسنج کافی نیست بلکه باید از یک یا چند دماسنج جهت اندازه گیری دما استفاده کرد.

دستگاه های خنک کننده گلخانه

خنک کردن محیط گلخانه و گیاهان موجود در آن از مهمترین کارهایی است که باید در فصل های گرم سال به صورت مرتب انجام بگیرد. برای این کار می توان از کولر های گازی و آبی استفاده کرد. اما بهترین نوع کولر برای این منظور کولر آبی است.

سیستم تبخیری گلخانه

رایج ترین روش خنک کننده استفاده از پوشال و پنکه است. نحوه اجرای این سیستم در گلخانه به این شکل است که یک طرف گلخانه را در نظر می گیرند. سپس یک صفحه پوشالی را بر روی آن نصب می کنند. به وسیله یک لوله سوراخ دار آب را بر روی آن خواهند پاشید. در مرحله بعد یک یا چند پنکه یا فن را در مقابل آن قرار خواهند داد. پنکه ها هوای بیرون را از میان پوشال خیس شده به درون می کشند. هوای بیرون بعد از برخورد با آب درون پوشال خنک خواهد شد.

سایه بان گلخانه

قرار دادن سایه بان بر روی سقف گلخانه در مناطق گرمسیر بسیار لازم است. زیرا تابش مستقیم نور خورشید باعث گرم شدن محیط داخل خواهد شد. به همین جهت گلخانه داران اقدام به پوشاندن سقف گلخانه با روش های مختلف می کنند. یکی از این روش ها قرار دادن پارچه بر روی سطح خارجی سقف است. روش دیگر استفاده از خاک و آهک است. هر دو روش راه های متداول می باشند. که مورد استفاده اکثر افراد هستند.

سیستم مه افشانی

یکی دیگر از لوازم و تجهیزات گلخانه سیستم مه افشانی است. در این روش لوله های سوراخ داری را در ارتفاع مناسب نصب می کنند. سپس آب را به وسیله شیپورهایی که تعبیه شده اند وارد لوله می کنند. بعد آب با فشار و به صورت قطرات بسیار ریز و مه مانند در محیط مورد نظر پخش خواهد شد.

ابزار و تجهیزات نور و روشنایی

سیستم نور و روشنایی یکی از لوازم و ابزارهای گلخانه است. در کشور ما چون نور طبیعی به میزان لازم وجود دارد. لذا استفاده از نور و روشنایی مصنوعی باید در کمال دقت انجام شود. بعضی از گیاهان در مواجهه با نور زیاد برگ هایشان سوخته و از دست خواهد رفت. در بعضی دیگر برای گل دهی نیاز به نور زیادتر در مدت زمان بیشتری دارند.

وسایل سترون کننده

از دیگر لوازم و تجهیزات گلخانه وسایل مورد نیاز برای سترون کردن خاک است. این کار به وسیله گرما یا مواد شیمیایی مخصوص انجام خواهد گرفت. سترون کردن یعنی گند زدایی خاک در جهت از بین بردن قارچ و باکتری و علف های هرز است. برای سترون کردن خاک از یک نوع دستگاه استفاده می شود. داخل مخزن دستگاه را از آب پر می کنند.

سپس دستگاه آب را به بخار تبدیل کرده و به وسیله لوله هایی که در یک سر آن تعبیه شده اند بخار را به خاک می رسانند. به این ترتیب عمل گند زدایی انجام خواهد شد. گاز متیل بروماید و محلول فرمالین از جمله مواد شیمیایی هستند که به همین منظور مورد استفاده قرارمی گیرند.

نکته: در این حالت خاک نباید خیس شود. بلکه باید در حد مرطوب شدن باشد. در این حالت به مدت ۳۰ دقیقه دمای بخار ۶۰ تا ۸۰ درجه سلسیوس را به خاک کف گیاه وارد می کنند.

احداث یک گلخانه مجهز نیاز به وسیله و ابزارهای زیادی دارد. برای گرفتن نتیجه عالی و رسیدن به سود قابل قبول باید همه این وسایل را در بهترین نوع و با عالی ترین کیفیت تهیه و نصب کرد. به همین منظور شرکت گل سبز فرداد میثاق اقدام به تولید انواع لوازم و تجهیزات گلخانه کرده است. علاوه بر فروش این ابزارها این شرکت آماده خدمت رسانی در جهت نصب و راه اندازی این وسایل به مشتریان عزیز است. در صورت داشتن تمایل به خرید از شرکت گل سبز فرداد میثاق می توانید با شماره های این شرکت در ارتباط باشید.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

انواع سازه های گلخانه ای

 انواع سازه های گلخانه ای تا چه اندازه با انواع سازه های گلخانه ای آشنا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

ارتباط با ما